Älgjakts dag NR:1

Ja då var den första jaktdagen över, den började bra kan man säga. jag släppte Rex klockan halv åtta nere i strandskogen framför min pappas hus och där var det tomt, när jag sätter mig i bilen så smäller det SJU skott uppe på marken, det visar sig att vårat lag har skjutit på en kalv och en kviga och att grannlaget skjutit på en kalv, eftersök startar på våran kalv...jag åker upp till passet som dom skjutit på kvigan och startar ett eftersök där. Den kvigan låg ca 150m från skottplatsen, en kanon start för rex med sin första älgkontakt!!!! Kalven visade sig vara oskadad..en klockren BOM...

Släpper Rex på nytt ca klockan 0900 farsan postar uppe på ett par åkrar 500m framför oss..hinner knalla i ca en kvart så ropar han att: Nu får du älgbesök Daniel..ko kalv och kviga....jag stannar och pejlar in rex...rex stannar när han ser mig vänder sig om och vindar...sen sticker han som en blixt. sen blir det ttyst en stund ca 30sek sen ropar farsan att rex kom i spårena på älgarna och det har burit av över järnvägen och upp mot en grusväg där det sitter pass skyttar. Vi börjar följa efter Rex och älgarna då ser vi att rex har släppt och är på väg tillbaka till oss..när han ser oss så vänder han och kutar efter älgarna igen...en liten stund senare smäller det uppe vid vägen och en skytt meddelar att han skjutit en kalv!!! 5 sek senare börjar Rex stånda på den döda älgen..en kanon start..första "riktiga" släppet och en älg skjuten...snacka om stolt husse!


Släpper rex på nytt när vi tagit hand om kalven...då försvinner han direkt på spår efter en kviga...han kopplas av en skytt 1,5km borT!!! då har han haft kvigan på 50m med rex bara 2min bakom..hondjurs förbud naturligtvis...så har min dag sett ut idag! I morgon skall vi jaga på en mark som jag aldrig har gått med hund på..och kartan på GPSen räcker inte dit naturligtvis...får se hur det går. Vi hade även en stor skoveltjur på marken idag som en pass skytt och en hundkarl hade på sig men inte kom åt att skjuta..för långt...för tätt...skymd av andra älgar osv....dom räknade till minst 10 tagg på EN sida..

hade naturligtvis ingen kamera med mig idag..tog kort med mobilen får se om jag får fram någon sladd till den..

summan idag blev 2 vuxna och 2 kalvar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0