Älgjaktsdag nr2

Då var dag två avklarad..det visade sig bli en otroligt dryg dag och älglös..

Det visade sig att jag hade kartan över det området i GPSen i alla fall och det var ju bra..så jag började morgonen med att gå den passkjedja som jag skulle ha på min västra sida under dagen och lägga in passen i GPSen...när jag är på väg till sista passet i linjan så ropar den skytten att han haft ko med en kalv där. Rådgör med jaktledaren som tycker att jag skall skita i den övre delen av marken och släppa på dom djuren direkt.

Går fram till skytten som förövrigt är en god kamrat...;)....han hade klättrat upp i tornet och satt sig och börjat plocka upp alla saker ur ryggsäcken..mackor...termos....bullens pilsnerkorv....sidfläsk..choklad kaka..osv...när han var klar med det så vrider han på skallen och då står älgarna med fin bredsida 50m från passet..han smyger upp bössan...lägger ann...då kommer han på att bössan är oladdad.....otroligt....så dom gick förbi han opch fick vind och stack.

Jag går ned med Rex på spåret och släpper..han drar direkt ser på GPSen att det närmar sig ett av passen...dom skymtar ekipaget med rex i hasorna. Sen drar älgarna 1km bort och gör ett svandyk ner i Ickån och simmar över till grannlaget..där bryter Rex och kommer tillbaka...tur man har en hund som inte gillar  vatten..haha..

Sen fortlöper dagen utan älgkontakt några hyfsade spår som rex drar iväg på nån km men utan kontakt. Det är en helvetisk mark att gå på det här bara myr och sankmark så både husse och hund var ganska möra fram på eftermiddagen.

När jag nästan är framme vid min bror och rex är ute på  sök så ropar en av passgubbarna att han haft besök av "gråben"...då gick det en kall ilning i ryggraden kan jag lova...tittar på pejlen och rex är 250m bort och på väg TILLBAKA....lockar in honom och kopplar.

Sen var den jaktdagen slut..släpps inga mer hundar på den marken nå mer den här veckan...

det blev 0 i resultat idag..inte så oväntat då det sällan skjuts nått på den marken..

Nya tag i morgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0