Älgjakt i snö oväder...

Jagade älg i lördags uppe i nittsjö, blåste som satan på morgonen så de skulle bli svårt att hör ev hundskall konstaterade vi ganska omgående...Ut med pass skyttar och vi hundkarlar plockade fram kåsan och kaffet..dom har en bit att gå skyttarna så det fanns mycket tid för planering och hund prat!


Jakten drar igång och den andra hundföraren (åke kjell) kommer på hyfsat färska spår direkt. Jag däremot har inte sett ett spår på min ruta..inget alls..Sen ropar åke kjell att han hade läge på ko och kviga men han var int beredd dom bara dök upp ur ingenstans...hans hund delar på ekipaget och följer efter en av älgarna ur marken...Rex sticker och far efter den andra älgen..ur marken....ur pejl håll....jaha..bara att knata efter ända till rå i spåren och vänta...får kontakt igen på pejlen..3,5km...4km...sen borta igen. Tror han fick stopp på älgen en vända för de stod still ett par minuter på pejlen sen bar det av igen.


Nu började husse bli lite orolig iom att det setts varg och annat satyg ganska ofta på de område han var på, Efter en timme så får jag kontakt igen och då har han släppt älgarna och är på väg tillbaka..men inte i bakspår utan på en väg som leder rätt in i en av byarna...då ropar jag och säger att jag ska hämta honom å det inte händer nå oönskat (löptikar etc) men åke kjell hindrar mig och säger att han säkert tar en av leif witasps (travkusken) rak banor tillbaka.

Jag tvivlar starkt på detta iom att han är så pass ung och orutinerad och dessutom har han aldrig vart på dom markerna han är på just nu..inte ens i bil...

Men tro de eller ej...ser på gpsn att han vridit in på rakbanan och kommer hemåt! Må tro att det var en glad, lättad och stolt husse som tog imot en helt oförstående hund som inte ville in i bilen utan jaga vidare...;)

När vi fått in Rex i bilen så började helvetet (SNÖ OVÄDER) det snöade och blåste nå jävulskt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0