Älgjakts veckan!

Ja de blev inget bloggande för mig under jakten...min sambo behövde ha datorn där hon bodde. så jag summerar hela veckan nu!

Måndag: Släppte Rex i ett område nere längs sjölandet på morgonen, sökte ut hyfsat bra. När vi jagat av halva det området så fick han upp något troligtvis ko med en kalv som han gav sig iväg efter en bra bit men släppte dom när han kommit fram till järnvägen! Tar en liten fika paus i väntan på att han skall komma tillbaka. När han väl gjort de så söker vi vidare efter dom älgarna, dom ka ju ha ställt sig nånstans. Men icke, kkliver över en grusväg och in på nästa område som jag ska jaga av under dagen, då sticker Rex som en pil mot passkjedjan 2min senare ekar 1 knall följt av ytterligare en knall. Dom hade skjutit en kalv, inte mer än 30sek senare börjar Rex stånda 400m bakom dom.....då vi sagt att vi skall rikta in oss på och skjuta hondjuren tidigt under veckan så vi inte skjuter någon ko utan bara kvigor så blev man lite ve modig....smög mig in på ståndet och kunde konstarera att det var ett ensamt hondjur, tillslut så fick jag klartecken att skjuta men då hade det gått löst. Rex ställer om älgen 200 m längre bort och jag börjar smyga på det igen, väl inne på ståndet kommer jag inte åt och det börjar röra sig sakta mot passkjedjan.

Sen blir det stopp mitt på en ås kanske 100m bakom en pass skytt, och där står de tvärstill....jag är inne på max 60m fritt skottfält men inget kulfång.....efter kanske en timme lyckas en av passskyttarna hitta en lucka mellan tallarna så han kan skjuta älgen mitt framför mig på 50m under ett otroligt bra jobb av Rex! Den pass skytten är jag evigt tacksam!

Tisdag:
Blev bandhundsjakt för mig då dom sett varg på detta område några dagar innan, tre stycken....
Händelse lös morgon med ett par färska spår som går ur marken och över riksvägen. När jag plaskat mig fram till min bror (marken består enbart av myrmark i det närmaste) var jag ganska blöt och trött och inte nå vidare sugen på att fortsätta får jag order om att gå av ett område till....ok...hänger på mig alla grejor och fortsätter ett par hundra meter framför brors pass ligger de en myr...plaskar över den svär lite högljudt kommer upp på hårdbacken, lyfter blicken och där står ko med kalv...dom blev nog lika brydd som jag!! dom satte av och vi hängde på Rex spårade klockrent (självklart) älgarna gör en lov och kommer förbi min bror som inte kommer åt kalven, där låter vi dom vara och jag och Rex sätter oss hos min far medans en annan hundkarl släppte sin hund på spåret. Blev inget av dom älgarna, dom överlevde. sen bröt vi för dagen!

Onsdag: Släppte Rex, han sökte ut fint medans jag letade lite spår...helt plötsligt är han borta...lite senare kommer upptaget 100m bort i en tätning. står i kanske 10min sen bär de av, dom springer ifrån Rex så han släpper och kommer tillbaka till mig. sen hittar vi aldrig på dom. går igenom marken och tillslut så börjar vi närma oss dagens slut jag går mot min brors pass och så fort jag stannar så la sig Rex ner...han var trött....framför min brors pass så for han efter en kviga knappa km sen släppte han...

På kvällen så ville han inte ens ut och skita....han tittade på mig och sloka med öronen och vände in igen....inte förens brorsan truga ut honom gick de...

Torsdag: Blev pass skytt...Rex med på passet vi eldade tjärved stubbar och mös i mossan hela dan! hände inget spännande eller speciellt.

Fredag: Började med att fortsätta på ett eftersök som dom brutit på dagen innan. Hittade inte älegn (en kalv) troligtvis en snuddträff lågt under bogen. Älgkalven har gått en bra bit under förgående dag och vi spårade även en bra bit och inget blod i legorna vi hittade. Kon var även den med ehla tiden vilket dom inte brukar.
Släppte Rex en bit från en pass skytt som hade hört att det brakade brevid sig....vinden var jätte mysko den dagen snurrade åt alla jävla håll...till slut så fick Rex vind av älgen och det bar iväg på långskjuts....en passare ropar att han ser ko kalv och pinntjur han unde inte skjuta...rex släpper älgarna ett par km bort och söker sig tillbaka. Släpper han efter att ha spårat ko med kalv som en annan skytt sett och släpper.....dom släpper an vid en bäck påvägen tillbaka så tar han upp mitt framför mig och det står i 5-10min en ensam kviga....fritt skott fält...fy fan va retfullt.....de blir gångstånd förbi en passare på 30m...sen sken och han släpper...tillbaka till mig oc vi bröt för dagen..blöt dag kan till läggas...har aldrig blivit blöt genom mitt ställ...men nu blev jag de.

Summa summarum så var det en väldigt händelserik jakt vecka med bra hundjobb! väldigt nöjd med Rex det ända jag önskar är att han får ett bättre sök och hänger på älgarna lite bättre...men han är bara 2 år!

Dom sköt den första älgen för Rex bror Gandalf idag! Husse sköt, Stort grattis!

bilder kommer senare!

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Tobbe hälsar och tackar:))



2009-10-18 @ 08:21:45
URL: http://silfverrafvensjakt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0