Älgjaktsdag 4 och 5

Ja då var den här ordinaie älgjakten över..nu återstår alla eftrejakterna!!

På torsdagen jagade vi på den delen av marken som vi aldrig skjter älg på...förstår inte varför dom skall envisas at jaga där.
Jag hde ett såndskal med rex i varje fall. Han drog iväg ganska omgående när jag släppte honom och började att stånda nere vid ickån..som är våran markgräns. Det stod i kanske 15min sen blev det tyst och och jag höde hur det börjde plumsa i ån...då gick älgen över..naturligtvis...tur att rex inte är så speciellt mycket för att bada..gick fram till ståndplpatsen och ser att det var ett ensamt vuxet djur han skällt på. Tror älgarna är lite oroliga där uppe eftersom vi sett varg där under veckan..den hade gått ur våran mark och setts en dag senare ca 1mil därifrån. Torsdagen flöt på utan mer älgkontakt. Andra delen av laget som var på en annan del av marken sköt två kalvar.

På fredagen så jagade vi på marken runt byn...släpper rex på färska älgspår uppe vid skjutgropen. Han sticker och är efter älgarna ända ner till järnvägen vi pass 71. Hörde hur han skällde ibland men han fick inte stopp på dom, dom måste ha blivit stötta av dom som gick ut på pass. rex kommer tillbaka efter en halvtimme så vi fortsätter..Då sticker han i vind rätt fram 200m och börjar skälla!! Jag tänker att nu ska jag inte göra som jag gjort på dom andra stånden och bara rusa på utan spänner bössan och sättermig ner på huk och väntar..efter 10min blr han tyst och kommer tillbaka till mig...så jag reser mig upp och försöker mota tillbaka honom men nej..avancerar framåt och hamnar vid ett gammalt älgpass...tänker att nu har han stått och skällt på det här...men nejdå...då börjar han skälla igen på andra sidan slyhygget som jag ar framför mig...och sen blir det fart det knakar och brakar och står i sen är både älgar och hund borta...dom fick vind av mig..ko med en kalv..som visar sig senare har gått över till nästa område där andra delen av laget jagar. Nu är klockan hal tolv och vi skall bryta tolv. Så jag bandar igenom det sista och sedan bryter vi.

Jag är väldigt nöjd med den här veckan och speciellt nöjd med min vita dunderhund! Hoppas jag får skjta på stånd för honom nu under efterjakten!!

Vad jag har läst så har det gått jätte bra för hans bror Gandalf med, Dom andra syskonen vet jag inget..

Bifogar lite bilder från kalven som dom söt för rex på måndagen!







Kommentarer
Postat av: Ellinor

Blir spännande att se om vi kan få till att skjuta på ett riktigt ståndskall i höst!

För oss har det också varit så nära så nära ..



Lycka till med efterjakten!

Hälsar Ellinor & Gandalf

2008-10-19 @ 11:30:09
Postat av: RamboRonnie

Sweet att det gick så bra för Rex.. Själv hoppas man väl bara på att man får ut med Zacke nu här framöver, men det är väl som det är :(



När det gäller vakrävar så är det bara att komma upp när du känner för det.. Behöver lite hjälp med det sista på kojan ;)



Har ni funderat något på när ni hade tänkt att komma upp med Ådie än då?

2008-10-22 @ 12:53:19
URL: http://www.ramboronnie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0