Älgjaktsdag nr:3

Dagen började med en lång väntan bara, vi jagade samma såt som i måndags. Jag satt i bilen med Rex och väntade på att en av bandhunds förarna skulle gå igenom sitt första område så att pass skyttarna på det området kunde flytta om ner till såten som jag skulle släppa på. Jag åker runt och kollar av åkrarna under morgonen men ser ingenting...

När dom är klara med sitt där uppe, och gubbarna är på pass så får jag raporter om att en skytt har sett ko med en kalv på en åker tidigt i morse. Jag går ner till det området som ligger nere vid sjön och börjar banda upp mot såten, det går en järnväg där plus att det inte är långt till stora riks 70:an därifrån så jag ville inte släppa, bandar i 5min kanske då reser sig rex å bakbenen och vindar! Sen blir det åka av!! in i det tätaste helvete du kan tänka dig..över järnvägen och spikrakt upp mot marken..hänger efter i kopplet..då hör jag en duns, följt av ett knakande som lät som om det gått en skördare (skogsmaskin) framför mig..ropar på radion att nu är dom på benen och på väg rakt upp på marken!...bandar vidare, då ropar en passkytt att han sett 2 kor med kalv och 1 ko med kalv som kom förbi honom! bandar fram och konstaterar att det är 60m från passet!! Frågar om det gick fort men det gjorde det inte...varför sköt du inte då?? följ med mig sa han..jag satte en markering på spåren och klev upp i tornet...det var så högt så att grenarna på granen skymde älgarna precis..



Släppte rex på spåren av 2 kor med 2 kalv..han sticker direkt, jag hänger på så gott jag kan. ser på pejlen att det går ner mot passkjedjan vid vägen,,ropar och varnar dom..själv tar jag mig ett hett bakpass...kan ju komma en tjur i släptåg..man vet aldrig! Då smäller det!! tittar på pejlen och ser att rex är på väg tillbaka..genskjuter honom eftersom jag inte vet vad som hänt..då ropar en av hundkarlarna att han skjutit på en kalv nere vid en annan väg där han stått och pejlat sin hund! Rex släppte älgarna 86m från vägen enligt GPSen....det blev ett eftersök på den älgen med rex först...men skytten hävdade att Rex var helt fel ute...ringer vårat eftersöks ekipage med bland annat SM vinnaren i spår Karin Lundin....det visar sig att Rex hade rätt hela tiden.....Kalven sköts 200m längre bort...

Jag går tillbaka och släpper på ko med en kalv och det bär iväg i en vid båge ner mot byn till för att sedan vända upp mot passkjedjan i vägen igen..ser på pejlen hur det närmar sig ett pass men det smäller aldrig...följer efter i spåren och kommer ut 170m nedanför passet.,,,älgarna har kutat 6m inne i slyridån precis så skytten inte såg dom..han hörde bara hur det knakade,

Då ropar pappa och säger att han hör en hund skälla...det kan bara vara rex för alla andra hundförare har gått klart och kopplat sina hundar...följer efter ytterligare en bit och då hör jag också klart och tydligt!! Rex ståndar för fullt!!!! Springer uppföär en traktor v'äg så jag hinner ikapp,,,men det går loss och bär av ner mot två passare som vi ställt ut pga det tidigare eftersöket...en av dom skjuter på kalven som blir skadad...då skickar vi dit eftersöks ekipaget igen plus en erfaren ståndhund och jag med rex..påbörjar eftersöket spårar i dryga km sen inser vi att vi inte kan spåra ikapp utan vi släpper en hund på som börjar stånda och efter 45min är kalven död...

Så hade det inte varit för min härliga Vithund blackereds Rex så hade det inte blivigt några älgar för Tingsnäs VVO idag!! Lite mallig faktiskt!!

Nu har jag fått tag i en kabel till telefonen! Lite bilder från första älgkontakten!!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0